Sila relaxačnej hudby

Upokojujúca sila hudby je dobre známa. Má jedinečný odkaz na naše emócie, a preto môže byť veľmi efektívnym nástrojom pre zvládanie stresu a stresových situácií.

Počúvanie hudby môžu mať nesmierne relaxačný účinok pre našu dušu a telo, najmä pomalá, pokojná klasická hudba. Tento typ hudby môže mať priaznivý vplyv aj na naše fyziologické funkcie, napríklad spomalenie tepu a srdcovej frekvencie, zníženie krvného tlaku a zníženie hladiny stresových hormónov.

Rovnako ako hudba môže absorbovať celú našu pozornosť, slúži aj ako rozptýlenie a zároveň napomáha k objavovaniu emócií. To znamená, že môže byť veľkou pomocou pri meditácií, pomáha našej mysli si oddýchnuť od neustáleho myslenia.

Hudobné preferencie sa veľmi líšia medzi jednotlivcami, takže len vy môžete rozhodnúť, čo sa vám páči a čo je vhodné pre každú jednu vašu náladu. Ale aj keď zvyčajne nepočúvate klasickú hudbu, môže to stáť za to ju skúsiť pri výbere najviac upokojujúcej hudby.

Keď sú ľudia veľmi vystresovaní, existuje tendencia, aby sa zabránilo aktívnemu počúvaniu hudby. Možno to ľudia vnímajú ako stratu času, keďže vlastne nepomáha dosiahnuť nejaký konkrétny cieľ. Ale ako vieme, zvyšuje produktivitu a znižuje stres, takže vďaka nej môžeme získať obrovské odmeny. Jednoducho treba iba začať a ostatné už príde samo.

Aby ste mohli začleniť hudbu do rušného života, skúste prehrávanie CD alebo rádia v aute, alebo si pustite hudbu, keď ste vo vani alebo v sprche. Vezmite si prenosný prehrávač hudby so sebou pri venčení psa, alebo pustite si hudbu namiesto pozerania televízora.

Spev (alebo krik) môže byť tiež dobrým spôsobom uvoľňovania napätia, a karaoke je veľmi príjemné pre niektorých extrovertov! Upokojujúca hudba pred spaním podporuje kľud a relaxáciu a napomáha k navodeniu spánku.

Hudba bola použitá už po celé stáročia na liečbu chorôb a obnovenie harmónie medzi mysľou a telom. Aj v poslednej dobe sa mnoho vedeckých štúdií pokúsilo zmerať na potenciálne prínosy hudby. Zistilo sa, že forma a štruktúra hudby môže priniesť poriadok a bezpečnosť pre zdravotne postihnuté a ohrozené detí. Podporuje ich koordináciu a komunikáciu, a tak zlepšuje kvalitu ich života.

Počúvanie hudby cez slúchadlá znižuje stres a úzkosť u nemocničných pacientov pred a po operácii. Hudba môže tiež pomôcť znížiť aj pocit úzkosti. Počúvanie hudby môže zmierniť depresie a zvýšiť sebavedomie u starších ľudí. Muzicírovanie môže eliminovať syndróm vyhorenia a zlepšiť náladu medzi študentmi medicíny. Muzikoterapia výrazne znižuje emocionálne rozrušenie a zvyšuje kvalitu života u dospelých pacientov s nádorovým ochorením.

Určitá hudba je vhodná pre meditáciu, pretože môže pomôcť mysli spomaliť a začať svoju relaxáciu. Avšak, nie všetka mierová alebo „New Age“ hudba funguje na každého. Hudba bez štruktúry môže byť dráždivá alebo dokonca znepokojujúca. Jemná hudba zo známou melódiu častejšie býva upokojujúca. Ale hľadať okolo seba to, čo u vás vyvoláva pocit pokoja a sústreďte sa na seba ako jednotlivca.

Zvuky prírody bývajú často súčasťou CD vyrobených špeciálne pre relaxáciu. Napríklad zvuk vody môže byť upokojujúci pre niektorých ľudí. Môže pomôcť vykúzliť upokojujúce obrázky, napríklad keď ležíte vedľa horského potoka v teplý jarný deň. Spev vtákov sa tiež používa ako pomôcka pre vašu myseľ, aby spomalila a zbavila sa stresujúcich myšlienok.